Beste Sylvana

Standaard

Beste Sylvana,
Ik denk dat we even moeten praten. Want als ik heel eerlijk ben, begin ik een beetje bang te worden van jou en de ‘politieke’ beweegredenen achter DENK. Ik vind Geert Wilders al spannend maar meid, jullie kunnen er ook wat van! Niet alleen hetgeen wat je tot discussiepunt maakt ook de manier waarop je dit ter sprake brengt, maakt dat ik na lang stilzwijgen het nu toch ga wagen er een woordje over te schrijven.

Per toeval las ik gister dat in jullie verkiezingsprogramma staat geschreven dat jullie een speciale racismepolitie willen. Nu weet ik dat je niet zo’n waarde hecht aan wat er op social media wordt geschreven en alleen bewegend beeld voor waar aanneemt, maar ik neem aan dat wat de NOS schrijft wel mag geloven toch? Nou, bij deze zou ik graag de eerste aangifte willen indienen! Discriminatie lijkt een term te zijn geworden die enkel gebruikt mag worden door mensen met een donkere of gekleurde of getinte huidskleur (ik weet niet welk woord gepast is om niet racistisch over te komen, dus kies jij maar uit welke je goed dunkt!), maar in het geval een bleekscheet of kaaskop als ik niet gebruikt mag worden! In elk geval word ik dan niet serieus genomen. Toch begin ik steeds meer het idee te krijgen dat ik, als Nederlander zijnde met de uiterlijke kenmerken van het Arische-ras, wordt aangekeken op het land waar ik vandaan kom. De cultuur waar ik in opgegroeid ben, met de bijbehorende normen en waarden. Dat de mening die ik erop na houdt, niet gehoord mag worden omdat deze niet aansluit bij die van andere etnische achtergronden. Dus omdat ik niet dezelfde mening deel over, bijvoorbeeld Zwarte Piet, ben ik in jouw ogen een racist. Nou vraag ik je, is dat niet je puurste discriminatie? Kijk, persoonlijk vind ik niks mis met Zwarte Piet. Ik weet natuurlijk niet met welk beeld jij bent opgevoed, maar ik vond Zwarte Piet altijd leuker dan de Sint zelf! Hij was degene waar ik de pepernoten van kreeg en laten we wel wezen, daar is het kinderen vooral om te doen. En dan kom ik ook precies op het punt wat me wringt. Want wat de geschiedenis van Zwarte Piet dan ook is, waar wij ook van mening over verschillen, kinderen zijn per definitie géén racisten. Dat jij er persoonlijk door geraakt wordt, kan ik me met moeite nog voorstellen. Maar dat je het geheel betiteld als een racistisch kinderfeest, maakt me een beetje boos. Nog nooit heb ik een kind horen zeggen: “Kijk! Daar is zwarte piet! Het slaafje van Sinterklaas!” Racisme is iets wat men leert, niet wat men is. Jullie vinden dat mensen die discrimineren verplicht in contact moeten treden met de mensen die zij discrimineren. Bij deze nodig ik je van harte uit om samen met mij en mijn nichtjes van 6 en 4 hierover te praten. Met warme chocolademelk en pepernoten! Een grapje kan je wel hebben, toch?
Verder willen jullie dat de namen van straten, bruggen en tunnels gedekoloniseerd moeten worden, met als voorbeeld de Coentunnel. Vind je dat zelf ook niet een beetje ver gezocht? Zeg eens eerlijk, hoe vaak ben jij door de Coen-tunnel gereden en heb je gedacht: “Dat is nou nog eens een discriminerende tunnel! Bah!” Het komt op mij over alsof ik m’n vriend vragen om het huis te stoffen en zuigen, hij dit netjes doet en zelfs ongevraagd de was opvouwt en ik bij thuiskomst m’n vinger over de bovenkant van de boekenkast haal. Of die keer dat m’n moeder werd aangehouden bij een algemene politiecontrole. Lampjes in orde, gordeltje netjes om, niks aan het handje. “Ach, u heeft geen kentekenbewijs bij u, mevrouw?” En zo ontving mijn moeder voor het eerst in 30 jaar auto rijden haar eerste bekeuring.
Snap je een beetje wat ik bedoel? Als je blijft zoeken, is er altijd wel wat te vinden. Maar moet je dat willen? Het komt zo verbitterd over.

Buiten de dingen die je zegt, is het voor mij ook vooral de manier waarop je ze brengt die mij tegen de borst stuit. Waarschijnlijk zul je het zelf als daadkrachtig momschrijven, het komt bij mij vooral vrij agressief over. Er is geen ruimte voor discussie want dat wat jij vindt is de waarheid en bij een andere mening, wordt er gediscrimineerd.

Jullie pleiten voor het verdwijnen van de term ‘integratie’ wat plaats moet maken voor ‘wederzijdse acceptatie’. Laat ik me daar nou volledig achter kunnen scharen! Laten we dan ook direct de woorden ‘racisme’ en ‘discriminatie’ schrappen uit elk argument en vervangen door ‘meningsverschil’ en ‘discussiepunt’. Dan zijn we elkaar alweer een heel eind tegemoet gekomen, DENK je ook niet?

Groetjes Ilona

196 suggeties bij “Beste Sylvana

  1. Joyce

    Zwarte piet is eigenlijk een bijbelse figuur. Een demon die zich onderworpen heeft aan Sint Nikolaas. En alle demonen worden in de bijbel zwart afgebeeld. Zwarte piet is dus allesbehalve een slaaf, hij is niet eens mens. Vergelijking met slaven is dus in principe onmogelijk.

    Like

  2. Goed stuk. Ik zou het graag delen om de helderheid en de spijker op de kop, als er niet zoveel spelfouten inzaten. Dan kom je toch minder serieus over. Jammer. Ik zou het nog eens nakijken, of ik wil je ook helpen om ze aan te wijzen. En dan herstellen en weer plaatsen, dan heb je een keigeod stuk. Groetjes.

    Like

      • Het grote verschil tussen een tikfout en spelfouten. En ik reageer slechts. Zonder mogelijkheid mijn reactie te verbeteren. Dat is iets anders wanneer je als beheerder een stuk schrijft en publiceert. Ik heb ook een blog en kijk dat tig keer na voor ik op de publiceerknop druk. Zelfs daarna kan je nog verbeteren. Ik kon dat met mijn reactie niet. Maar het was een schot in open doel. Dus verwacht 😊.

        Like

  3. cliche begin, sterk midden, iets te snel en makkelijk einde, maar je mening deel ik voor een groot deel. De gevoelens van mensen kun je alleen niet uitschakelen en ik heb wel degelijk kinderen naar mensen op straat die geen zwarte piet waren, zien roepen ‘hey zwarte piet’ en mensen vinden het toch vaak niet fijn om voor zwarte piet aangezien te worden als ze gewoon zichzelf zijn…probleem zit m in de discussie en hoe hij gevoerd wordt. Het is naar, mensen doen naar en ongenuanceerd, zouden meer rekening met elkaar moeten houden en met elkaars gevoelens. Net als jij heb ik al een aantal keer het deksel op mijn neus gekregen als ik eerlijk vertelde, dat ik toch wel van zwarte piet hield. Meteen werd ik uitgemaakt voor racist. Wel apart dan, dat ik meer keer per jaar lessen geef tegen discriminatie van allerlei doelgroepen en dit ook heel belangrijk vind. Ik hoop dat we met zijn allen in de toekomst weer een weg vinden in het ‘netjes’ met elkaar in gesprek gaan. Een beetje elan is nooit weg. Misschien moeten mensen zoals Sylvana, maar ook al die rare mensen die zo fanatiek erop reageren eens meedoen aan dat gekke commerciele programma wat ooit op t.v. was: dames in de dop…, want het lijkt inmiddels wel normaal geworden, dat we elkaar met een zware moker proberen neer te halen in plaats van nader tot elkaar komen en de handen schudden. Bedankt voor je brief, ook al was hij niet voor mij, hij kwam wel aan mijn ogen voorbij.

    Like

    • Sophia

      In deze reactie kan ik me goed vinden. De vaak ongenuanceerde reacties van voor- en tegenstanders veroorzaken meestal juist het tegenovergestelde van wat je wilt. Het maakt ook dat ik (en veel anderen ook denk ik) me daarom maar terugtrek uit dit soort discussies en niets meer zeg.

      Open en eerlijk op een normale menselijke manier met elkaar over dit soort onderwerpen praten, maar vooral ook eens naar elkaar luisteren, zonder gelijk met beschuldigingen over en weer komen, zou een stuk beter zijn voor iedereen. En waarschijnlijk zou er dan vrij snel een voor iedereen acceptabele oplossing kunnen komen.

      Like

  4. Een meesterlijk stuk Ilona. Die enkele spel- en grammaticafouten zijn je vergeven, maar je slaat met dit artikel de spijker keihard op zijn kop. Met name de passage, waarin je beschrijft, dat het woord discriminatie alleen lijkt te mogen gebruikt door mensen met een donkere of getinte huidskleur, trof me. Hierin herken ik het verhaal over een mij bekend persoon met Surinaamse roots, die in zijn jeugd op school de klas werd uitgestuurd, omdat hij zich onbetamelijk gedroeg. Het jochie gooide het meteen op discriminatie (hij kon het woord amper schrijven), terwijl de leerkracht in kwestie hem vanwege zijn gedrag de klas uitstuurde, en niet vanwege de huidskleur. Ik heb, net als jij in je artikel laat doorschemeren, de indruk, dat er donkere of getinte mensen zijn, die het woord discriminatie misbruiken om daarmee een berisping, straf of terechtwijzing vanwege hun gedrag aan te vechten. (de vele goeden niet te na gesproken uiteraard). Ik vind het, net als Desi in haar reactie al aangeeft, wel pijnlijk dat je de de term Arisch ras hebt gebruikt, omdat dat doet denken aan de walgelijke nazitijd, dus ik hoop dat je dit in je artikel nog kunt wijzigen.

    Geliked door 1 persoon

  5. mrbigonline

    Hallo Ilona,

    Ik snap de frustratie, ik ben zelf ook aardig boos dat iets wat ik zelf als kind heerlijk vond wordt betiteld als racistisch. Ik ken niemand die de link ooit gelegd heeft.
    De referentie aan het Arische ras is echter een hele verkeerde. Voor zover het al bestaan heeft, heeft het niets te maken met de blonde haren, blauwe ogen die de nazi’s ervan gemaakt hebben. Lees Wikipedia er maar eens op na.

    Geliked door 1 persoon

  6. Roy

    Ik irriteer my aan de opvattingen van een bepaalde bevolkingsgroep die overal iets achter zoeken.het is altyd hetzelfde ze voelen zich altyd gekwetst maar dat zit toch voor een groot gedeelte in de cultuur.ben zelf woonachtig in curacao al 11 jaar.het is een bepaalde groep mensen die discrimineert en heb het ook meegemaakt hier maar voor het overgrootste gedeelte ben ik hier hartelyk ontvangen en het is nog steeds zo.sinterklaas en zwarte piet is een kinderfeest en volwassen mensen moeten af blyven van dat feest.kinderen hebben geen vooroordelen over ras of huidskleur en de sinterklaas is hier blank en zyn pieten zyn hier zwart. Sylvana grow up en profileer je niet zo kinderachtig of heb je last van een complex?

    Like

Plaats een reactie